Trening uważności mindfulness dla dzieci Szczecin

„Świadomość. To ona jest budzikiem dla umysłu… Dlatego często, jak radzą mądrzy ludzie, chwytam się oddechu. (...) czuję, jak trzyma mnie przy życiu niezmiennie od tylu lat, nawet wtedy, gdy daję się porwać nieprzytomnym myślom, on, oddech, jest - powtarzalny, niezmienny.”

Katarzyna Nosowska

kosc

Trening uważności mindfulness dla dzieci polega na nauce koncentracji, samokontroli i relaksacji. Podczas treningu uważności dziecko pracuje nad skupieniem uwagi nad tym, co się dzieje obcnie. Ponadto uczy się przyjmować docierające do jego mózgu informacje w spokojny sposób, bez nadmiernych emocji. Prowadzony przez naszych terapeutów trening uważności mindfulness jest skierowany dla dzieci, które mają problemy z koncentracją, są rozdrażnione i nie radzą sobie z emocjami.

Kompleksowe działanie treningu uważności mindfulness

Trening uważności mindfulness dla dzieci działa na wielu płaszczyznach. Podczas treningu młoda osoba będzie pracować na 3 obszarach, do których należą:

  • stres i emocje,
  • relaksacja,
  • uważność.

Dziecko pozna sposoby radzenia sobie ze stresem i nauczy się nazywać towarzyszące mu emocje. Nauczy się też zmniejszać napięcie w ciele i pozna skuteczne sposoby na odprężenie. Podczas treningu mindfulness młoda osoba będzie pracować nad uważnością i koncentrowaniem się na chwili obecnej. Dzięki temu łatwiej wypracuje system samoregulacji i pozbędzie się nadmiaru bodźców. Ponadto zmniejszy niepokój, poprawi jakość snu i zyska umiejętność rozpoznawania emocji.

Uważność stanowi lustro dla naszego umysłu, odbijające bez deformacji aktualny stan rzeczy. Pozwala nam odrzucić zbędne bodźce skupiając się na tym co tu i teraz.

Relaksacja to stan odprężenia, zmniejszenia napięć, zyskanie wewnętrznego spokoju.

Trening to proces, podczas którego poddajemy się coraz to wyższym poziomom wyzwania, prowadzi do wprowadzenia i utrwalenia nawyków trenowanej dziedziny. Może dotyczyć zarówno sportu jak i zachowań.

Nasze zajęcia łączą te trzy komponenty i mają na celu wyposażyć uczestników w kompetencje ułatwiające codzienne życie. Zapraszamy dzieci, młodzież i dorosłych na trzymiesięczny cykl spotkań grupowych. Grupy dobierane są pod względem wieku i liczą maksymalnie 6 osób.

Jeśli Twoje dziecko jest rozdrażnione, roztargnione, ma problemy z koncentracją lub nadmiernie się stresuje, przejmuje, zamartwia na zapas, jest niecierpliwe, nie radzi sobie z emocjami, łatwo wybucha – to są zajęcia dla niego.

Jeśli Twoje dziecko czekają ważne egzaminy, projekty, zawody, decyzje – treningi przygotują je do efektywnej pracy w założonych ramach czasowych.

W pędzie życia, przebodźcowaniu i stresie warto wyposażyć dziecko w umiejętność zatrzymania się. Pracować będziemy na 3 obszarach:

  1. 1. Stres i emocje
  2. 2. Relaksacja
  3. 3. Uważność – Mindfulness

Aby móc się uspokoić, najpierw musimy poznać czym jest stres oraz jak działa na nas. Nauczyć się rozpoznawać i nazywać swoje odczucia. Dokonamy samopoznania, skalowania emocji oraz wypracujemy system samoregulacji. Nadmiar bodźców i stresu powoduje rozkojarzenie, problemy z koncentracją, wywołuje w nas stres, podenerwowanie, a nawet rezygnacje i brak radości z życia. W skrajnych przypadkach może doprowadzić do zaburzeń, nerwic, objawów somatycznych, czy depresji. Stres powoduje ogromne napięcia w ciele dziecka.

Drugi element naszych spotkań – relaksacja – czyli stopniowe wyciszanie umysłu i rozluźnienie mięśni. To pokazanie uczestnikom technik i metod na uspokojenie w różnych sytuacjach. Uczestnicy poznają techniki związane z relaksacją mięśniową, ćwiczenia oddechowe, techniki dłuższe oraz sytuacyjne, pomagające w danej chwili.

„Oddychanie jest proste, ale łatwo zapomnieć, jak to robić właściwie… Właściwe oddychanie jest jednym z najlepszych sposobów na uspokojenie się.”

Lee Crutchley

Trzeci element - uważność – Mindfulness – to umiejętność skupienia się na tym co tu i teraz, odrzucenie zbędnych bodźców, bez osądzania, dorabiania teorii, bycie świadomym i obecnym. Uważność to dyscyplina umysłowa zajmująca się ćwiczeniem uwagi. Na naszą uważność składa się wiele elementów, do których należą:

  • Zmysły – co czuję, widzę, dotykam
  • Umysł – zaangażowany na chwilę obecną
  • Samokontrola – odrzucanie doświadczeń ulotnych np. myśli
  • Nastawienie – otwartość i akceptacja, nie ocenianie
  • Utrwalanie nowych nawyków

Najprościej mówiąc, uważność to umiejętność koncentracji na chwili, bycie obecnym tu i teraz. Co teraz robisz? Może siedzisz wygodnie w krześle z kubkiem kawy, czytając nasz tekst? Skup się na tym co tu i teraz. Odłóż na chwile telefon, napij się napoju, usiądź wygodnie, poczuj jak Twoje ciało opiera się o krzesło, oddychaj wolno, uważnie, zamknij oczy, czujesz spokój, delektuj się tą chwilą, wsłuchaj w dźwięku domu, myśli przychodzą i odchodzą, wdech i wydech, jaki przyjemny spokój…

To jest właśnie relaksacja i uważność, odrzucenie zbędnych bodźców, myśli, skupienie na chwili obecnej i bycie w niej obecnym.

„Czego nie ma najpierw w zmysłach, tego nie ma później w umyśle.”

M. Montessori

W przypadku dziecka, uważność w życiu codziennym /szkolnym, nie oznacza utrzymywania uczucia relaksu lecz umiejętność bycia w miejscu gdzie jesteśmy, wśród rzeczy i ludzi, uspokojenie myśli, bycie świadomym tego co dzieje się w danym momencie.

Jeśli chcesz wyposażyć dziecko w kompetencje zmniejszające stres i niepokój, zwiększające zaangażowanie i koncentrację, umiejętność rozpoznawania emocji, lepszy sen, umiejętność podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów, komunikacji werbalnej oraz zwiększyć zdolność współczucia, to treningi relaksacji i uważności są do tego idealnym miejscem.

statek
Ta strona wykorzystuje pliki cookies. OK