Trening umiejętności społecznych Szczecin

„Mogę mieć bałagan w szafie, ale w uczuciach lubię mieć porządek.”

Krystyna Siesicka

kosc

Trening umiejętności społecznych jest formą terapii, która uczy prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie i radzenia sobie z codziennymi wyzwaniami. Uczestnicy terapii najczęściej pracują w grupach, dzięki czemu mogą stale obserwować zachowania innych osób i rozpoznawać własne. Prowadzony przez naszych terapeutów trening umiejętności społecznych jest skierowany do osób, które mają trudności w nawiązywaniu znajomości, ale też do tych, którzy nie radzą sobie z emocjami i nie potrafią realizować pewnych zachowań.

Jak wygląda trening umiejętności społecznych?

Trening umiejętności społecznych jest najczęściej prowadzony w kilkuosobowych grupach, ale może też przybrać formę indywidualną. Podczas terapii uczestnicy pracują między innymi nad własnymi emocjami. Uczą się rozpoznawać przeżywane emocje i starają się zrozumieć ich pochodzenie. Ważnym elementem terapii jest też praca nad panowaniem nad emocjami i poznawanie sposobów radzenia sobie z ciężkimi emocjami. Kolejnym etapem terapii jest praca nad komunikacją interpersonalną. Oznacza to, że uczestnicy zostają zapoznani z formami komunikacji werbalnej i niewerbalnej oraz uczą się dostosowywania tonu głosu do danej sytuacji.

Ważnym elementem terapii umiejętności społecznych jest też praca zespołowa, która umożliwia poznanie innych uczestników i rozwija samoświadomość. Co więcej, osoby biorące udział w terapii stale budują pewność siebie i zyskują umiejętność rozwiązywania konfliktów.

to zajęcia grupowe, w których „w warunkach laboratoryjnych” ćwiczymy umiejętności sprawiające problem. Do kogo jest kierowany? – generalnie w zajęciach może uczestniczyć każdy z nas, bo przecież każdy posiada kompetencje, nad którymi chciał by popracować jak np. asertywność, czy umiejętność akceptowania porażek, a może przyjmowania komplementów? Jednak w szczególności TUS zaleca się osobom, które:

  • nie potrafią realizować pewnego zachowania,
  • wiedzą jak się zachować, lecz nie zawsze stosują odpowiednie zachowanie, gdy jest taka potrzeba,
  • osoba doskonale wie jak się zachować, ale celowo wykonuje konkurencyjne zachowanie.

Prościej mówiąc, TUS wskazany jest dla dzieci nerwowych, agresywnych, zlęknionych, skrytych, wycofanych, wstydliwych, mających problem w kontaktach społecznych, z zawieraniem nowych znajomości, z radzeniem sobie z emocjami.

Jak prowadzimy TUS?

W wyjątkowych sytuacjach TUS może przybierać formę zajęć indywidualnych, jednak najczęściej stanowi formę pracy w grupie, dzięki której uczymy się funkcjonować w społeczeństwie. Pracując w grupie możemy obserwować zachowania innych osób oraz weryfikować własne. Grupy są maksymalnie sześcioosobowe, dzieci dobierane są do grup w zależności od wieku oraz problemów z jakimi się borykają. Przydzielenie do grupy poprzedza wywiad z rodzicem oraz wypełnienie kwestionariusza. Program pracy i tematyka jest opracowywana indywidualnie dla grupy i potrzeb jej członków. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu, w przerwach między kolejnymi spotkaniami niezmiernie ważne są zadania domowe! – czyli stałe próby przenoszenia ćwiczonych zachowań w życie codzienne, dlatego tak istotna jest stała współpraca i zaangażowanie rodziców.

Umiejętności społeczne objęte naszymi treningami to:

  • emocje – rozpoznawanie uczuć własnych oraz rozpoznawanie czyichś, wyrażanie uczuć, okazywanie sympatii, rozpoznawanie, nazywanie i akceptowalne społecznie sposoby radzenia sobie z emocjami
  • normy społeczne – przestrzeganie zasad, dostosowywanie się do sytuacji
  • komunikacja interpersonalna - formy komunikacji, dostosowywanie tonu głosu do sytuacji, używanie zwrotów grzecznościowych, proszenie o pomoc, czy też umiejętność ignorowania
  • rozwijanie teorii umysłu – nabywanie umiejętności czytania drugiej osoby, zakładanie co ktoś może myśleć i czuć
  • samowiedza i samoświadomość - wzmocnienie, poczucie własnej wartości, umiejscowienie sobie w czasie i przestrzeni – kim jestem?
  • asertywność
  • radzenie sobie w sytuacjach trudnych – pominięcie, dokuczanie, dołączanie do zabawy, umiejętność akceptacji niepowodzeń, odmawianie
  • współpraca – nawiązywanie znajomości, zapraszanie do zabawy, nauka pracy zespołowej

Często podczas wspólnej zabawy pracujemy na kilku płaszczyznach jednocześnie np. poprzez zabawę dramową i prowadzenie wywiadu rozwijamy teorie umysłu – analizując co myśli druga osoba, komunikację – poprzez prowadzenie spontanicznego dialogu, normy społeczne – poprzez czekanie na spoją kolej, radzenie sobie w sytuacjach trudnych – spontaniczność i opanowanie stresu oraz współpracę.

Co zyskamy dzięki udziałowi w TUS, czyli jakie są jego cele?

  • nawiązywanie pozytywnych relacji z rówieśnikami,
  • ćwiczenie sposobów adekwatnego zachowania,
  • budowanie poczucia pewności siebie,
  • identyfikowanie i rozróżnianie podstawowych emocji,
  • nauka przestrzegania norm społecznych,
  • radzenie sobie z napięciem w akceptowalny społecznie sposób,
  • umiejętność rozwiązywania konfliktów,
  • rozwijanie umiejętności komunikacji interpersonalnej.

Najprościej mówiąc, Treningi Umiejętności Społecznych jest skuteczną terapią wspierającą rozwój, łagodzącą problemy emocjonalne oraz ułatwiającą codzienne funkcjonowanie w społeczeństwie. Wyposażamy dziecko w kompetencje, które znacznie ułatwiają funkcjonowanie, również w życiu dorosłym.

Więc czym jest ten TUS??? Przede wszystkim świetną, wyczekiwaną przez tydzień zabawą! Dlaczego? Bo w trakcie zajęć TUS głównie bawimy się, pracując za pomocą metod takich jak:

  • praca w grupach,
  • karty pracy,
  • historyjki obrazkowe,
  • rundki,
  • gry planszowe i zabawy,
  • rozmowy i dyskusje,
  • scenki,
  • eksperymenty,
  • filmy,
  • quizy, zagadki,
  • projekty,
  • drama,
  • biblioterapia,
  • zabawy z elementami ruchu, rywalizacji,
  • relaksacja.

Łączymy przyjemne z pożytecznym, spędzając radośnie czas i zdobywając nowe umiejętności jednocześnie.

PRZYKŁADOWY ROCZNY PROGRAM PRACY DLA GRUPY:

Nasze spotkania rozpoczyna sporządzenie kontraktu z członkami grupy, zawierającego podstawowe zasady panujące w trakcie spotkań. Poniżej przedstawiamy przykładową tematykę zajęć w oparciu o treningi na trzech płaszczyznach.

1. Interakcje społeczne:

  • Słuchanie
  • Mowa ciała
  • Stosowanie zwrotów grzecznościowych
  • Rozwiązywanie konfliktów
  • Reagowanie na pominięcie
  • Reagowanie na zaczepki
  • Proszenie o pomoc
  • Radzenie sobie z niepowodzeniem
  • Przepraszanie
  • Radzenie sobie z zakłopotaniem
  • Mówienie i przyjmowanie komplementów
  • Dołączanie do zabawy
  • Asertywność

2. Komunikacja:

  • Słuchanie
  • Reagowanie na wypowiedzi innych
  • Kontrolowanie tonu głosu
  • Umiejętność dialogu
  • Umiejętność zadawania pytań

3. Emocje:

  • Rozpoznawanie emocji i nazywanie ich
  • Sposoby wyrażania emocji
  • Stopniowanie emocji
  • Wyczuwanie emocji u innych osób
  • Radzenie sobie ze złością, własną i innych osób
  • Poczucie własnej wartości
  • Radzenie sobie ze stresem.

Tematyka jest oczywiście przykładowa i modyfikowana w zależności potrzeb grupy.

statek
Ta strona wykorzystuje pliki cookies. OK