Terapia logopedyczna Szczecin

W Balance rozumiemy, jak istotny jest prawidłowy rozwój mowy i komunikacji u dzieci. Umiejętności te są kluczowe dla ich sukcesów szkolnych, relacji z rówieśnikami oraz ogólnego samopoczucia. Problemy z mową mogą wpływać na zdolność dziecka do wyrażania myśli, rozumienia innych i uczestniczenia w codziennych aktywnościach – dlatego nasza terapia logopedyczna w Szczecinie jest skierowana do dzieci w różnym wieku, które potrzebują wsparcia w rozwijaniu umiejętności językowych i artykulacyjnych.

Kompleksowe wsparcie dla Twojego dziecka

W Balance oferujemy kompleksowe wsparcie logopedyczne, które obejmuje diagnozę, terapię oraz monitorowanie postępów dziecka. Nasz zespół wykwalifikowanych logopedów ma bogate doświadczenie w pracy z dziećmi, co pozwala nam skutecznie identyfikować i leczyć różnorodne zaburzenia mowy. Nasze podejście bazuje na najnowszych badaniach naukowych oraz sprawdzonych metodach terapeutycznych, co gwarantuje wysoką jakość naszych usług.

„Słowa są najpotężniejszą rzeczą we wszechświecie…”

Ch. Capps

statek

Terapia logopedyczna to szereg działań, które mają na celu usprawnienie funkcji komunikacyjnej i usunięcie wszelkich barier związanych z porozumiewaniem się. Terapia logopedyczna jest przeznaczona dla dzieci, które nie potrafią samodzielnie wypowiadać pewnych wyrazów, mają trudności z wypowiadaniem głosek i nie reagują na własne imię. Terapia może też pomóc dzieciom, które mają trudności z nauką pisania i czytania w szkole. Nasi doświadczeni terapeuci przygotują indywidualne zajęcia terapeutyczne i pomogą dziecku przezwyciężyć trudności w komunikowaniu się.

Dlaczego warto zgłosić dziecko na terapię logopedyczną?

Jak wiadomo, komunikacja międzyludzka ma ogromny wpływ na relacje z innymi ludźmi, ale też daje możliwość wyrażania własnych opinii. Jednak dzieci mające trudności w komunikowaniu się często odczuwają frustrację, co może prowadzić do wycofywania się z używania mowy. Niekiedy dziecko może też reagować zbyt emocjonalnie i unikać kontaktu z rówieśnikami. Dlatego też warto pomóc dziecku i zapisać je na terapię logopedyczną.

Terapia logopedyczna to nie tylko nauka prawidłowej wymowy i korekta zaburzonej artykulacji. Terapia to także usprawnianie słuchu fonetycznego, ćwiczenie rozumienia i tworzenia wypowiedzi słownych, a przede wszystkim rozwijanie motywacji do porozumiewania się za pomocą mowy.

Terapia logopedyczna poprzedzona jest diagnozą, która obejmuje w zależności od deficytów sprawdzenie rozwoju całego systemu językowego lub wybranych podsystemów, np. fonetyczno-fonologicznego czyli wymowy. Diagnoza jest szczegółowo omawiana, na życzenie rodziców również w formie pisemnego sprawozdania.

Zajęcia prowadzimy zgodnie z indywidualnym programem terapeutycznym sporządzonym w oparciu o badania diagnostyczne. Na bieżąco monitorujemy postępy i ewaluujemy cele terapeutyczne, dzięki czemu terapia jest skuteczna i możliwie krótkotrwała.

Metody i techniki pracy wykorzystywane w terapii są atrakcyjne i dostosowane do rodzaju trudności językowych dzieci oraz osobowości i możliwości małych pacjentów. U nas każde dziecko traktujemy wyjątkowo, budujemy jego kompetencje językowe, komunikacyjne i kulturowe tak, aby czerpało z zajęć radość i satysfakcję. Dzięki zaangażowaniu i kreatywności naszych logopedów oraz bogatej, nowoczesnej ofercie pomocy logopedycznych, spotkania stanowią dla nich najlepszą, wyczekaną zabawę i niespodziankę!

W ramach terapii, po każdych zajęciach logopeda omawia ich przebieg oraz przekazuje materiały i zalecenia do pracy w domu. Zajęcia terapeutyczne trwają w zależności od wieku dziecka 30minut lub 50 minut.

W naszych gabinetach pracujemy również w oparciu o komunikację alternatywną PECS i Cough Drop. Użytkownikami komunikacji alternatywnej i wspomagającej są dzieci, u których rozwój mowy jest zaburzony (np. z dysfazją rozwojową). W takim przypadku wprowadza się symbole (gesty i/lub znaki graficzne), które pomagają dziecku rozumieć język i coraz lepiej go używać, wspomagając tym samym proces nabywania mowy. Należy przy tym wyraźnie zaznaczyć, że znaki (najczęściej gesty) są używane równocześnie z mową, wzmacniając komunikaty słowne, ale nie zastępując ich.

W zależności od wskazań, stosujemy masaże i w porozumieniu z rodzicami zabiegi elektrostymulacji. Dzięki odpowiednio dobranym parametrom, wspomagają one kompleksowe leczenie dzieci z zaburzeniami logopedycznymi. Elektroterapia oddziałuje na cały aparat artykulacyjny człowieka, wspomagając jego działanie przy występowaniu takich problemów jak: ślinienie, opóźniony rozwój mowy, zaburzenia napięcia mięśniowego określonych mięśni, afazja motoryczna, rotacyzm.

Dziecko nabywa mowę i kształtuje ją w ciągu kilku pierwszych lat życia. Wczesna interwencja specjalisty może zapobiec utrwalaniu się i pogłębianiu zaburzeń w komunikacji słownej, które blokują możliwości rozwoju szkolnego dziecka.

Co powinno zaniepokoić w rozwoju dziecka?

  • jeśli dziecko jest z obciążonym okresem ciążowo – okołoporodowym, występuje zaburzone funkcjonowanie odruchów ssania, połykania, otwierania i zamykania warg, wypychania języka, zwracania głowy, kąsania, zwracania i żuchwowego,
  • brak gaworzenia lub mało nasilone,
  • nie inicjuje kontaktu,
  • nie naśladuje,
  • nie reaguje na własne imię,
  • nie reaguje na polecenia,
  • nie odwraca głowy w kierunku źródła dźwięku,
  • nie powtarza wyrazów,
  • W 1. roku życia: nie wypowiada samodzielnie kilku prostych wyrazów np. baba, mama, papa, nie rozumie prostych poleceń popartych gestem, nazw znanych osób, przedmiotów, czynności.
  • W 2. roku życia: nie zaczyna łączyć wyrazów (nie pojawiają się wypowiedzi dwuwyrazowe np. mama am, tata papa, baba da itp.), nie pojawiają się początki fleksji – najpierw deklinacja np. kot – koty, mama – mamy itp.
  • W 3. roku życia: nie buduje wszystkich typów zdań złożonych podrzędnie i współrzędnie, nie wypowiada prawidłowo głosek: k, g, f, w, t, d, n, l, ś, ź, ć, dź.
  • W 4. roku życia: nie wypowiada prawidłowo głosek: s, z, c, dz.
  • W 5. roku życia: nie wypowiada prawidłowo głosek: sz, ż/rz, cz, dż.
  • W 6. roku życia: nie wypowiada prawidłowo głoski: r., ma problem z analizą i syntezą głoskową, zmienia szyk głosek w słowach lub wyrazów w zdaniach.
  • W 7. roku życia: ma znaczne trudności z nauką czytania i pisania, podczas czytania myli litery podobne np. d-b, p-b, t-d –k-g

Od jakości komunikacji zależy bardzo wiele. Indywidualne zajęcia terapeutyczne z dzieckiem mają na celu:

  • usprawnienie narządów mowy,
  • korektę zaburzonej artykulacji,
  • ustalenie prawidłowego toru oddychania związanego z mową,
  • kształtowanie prawidłowego połykania,
  • usprawnianie słuchu fonematycznego,
  • ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej i wzrokowej,
  • stymulowanie rozwoju całego systemu językowego,
  • rozwijanie motywacji do porozumiewania się za pomocą mowy,
  • ćwiczenia rozumienia i tworzenia wypowiedzi słownych, od prostych do złożonych,
  • wspomaganie procesu nauki czytania i pisania metodą symultaniczno-sekwencyjną.

Komunikacja międzyludzka to sprawność, która determinuje rozwój poznawczy każdego człowieka, wpływa na jego relacje społeczne i daje mu możliwość przeżywania i wyrażania siebie. Dziecko, które nie może porozumiewać się ze swoimi rodzicami, czy rówieśnikami czuje ogromną frustrację z tego powodu i często wycofuje się albo reaguje zbyt emocjonalnie: porozumiewa się krzykiem, jest agresywne. Problemy komunikowania się dzieci mają ogromny wpływ na możliwość prowadzenia z nimi efektywnej edukacji, często uniemożliwiają skuteczną naukę czytania i pisania. W konsekwencji ograniczają im szansę na prawidłowy start w samodzielnym życiu. W oczywisty sposób wpływają na ich poczucie tożsamości, pewność siebie oraz relacje z otoczeniem. Dlatego tak bardzo ważne jest podjęcie jak najwcześniej oddziaływań terapeutycznych ukierunkowanych na rozwój komunikacji.

Drogi Rodzicu, jeżeli zaobserwujesz coś niepokojącego w rozwoju dziecka nie czekaj, udaj się do specjalisty! Nigdy nie jest za wcześnie na pierwszą wizytę! W literaturze naukowej nie bez przyczyny znajdują się normy rozwojowe dzieci.

Jeśli myślisz o przyszłości swojego dziecka, nie powielaj mitów:

  • Dziecko ma jeszcze czas.
  • Pójdzie do przedszkola to się rozgada.
  • Chłopcy zaczynają mówić później.
  • Moje dziecko zaczęło mówić jak miało trzy lata, nie martw się.
  • Ja też zacząłem późno mówić.
  • On umie mówić, tylko mu się nie chce.
  • Nie mówi bo jest uparty.
  • Mówi niewyraźnie, bo mu zęby wypadły.

Zasady, którymi kierujemy się podczas planowania oraz prowadzenia terapii logopedycznej:

  • zasada wczesnej rozpoczynania terapii – w przypadku stwierdzenia zaburzenia należy jak najszybciej rozpocząć terapię, ponieważ wczesna interwencja skraca czas trwania terapii oraz zwiększa jej efektywność
  • zasada indywidualizacji – indywidualnego podejścia w sensie dostosowania środków, metod i pomocy do potrzeb pacjenta, jak i w znaczeniu prowadzenia zajęć indywidualnie
  • zasada wykorzystywania wszelkich możliwości pacjenta – należy angażować maksymalną liczbę zmysłów i wykorzystywać posiadane przez pacjenta umiejętności
  • zasada kompleksowego oddziaływania – oznacza holistyczne podejście do pacjenta oraz współprace z pozostałymi terapeutami pacjenta
  • zasada aktywnego i świadomego udziału – należy stale pobudzać zainteresowanie oraz poziom motywacji pacjenta
  • zasada współpracy z najbliższym otoczeniem – pacjent oraz jego najbliżsi mają prawo do rzetelnej informacji na temat rodzaju, stopnia i przyczyny zdiagnozowanych zaburzeń
  • zasada systematyczności – zajęcia powinny być prowadzone systematycznie. Terapia logopedyczna powinna przebiegać według z góry ustalonych reguł i schematów
  • zasada stopniowania trudności – terapię należy zaczynać od zadań najłatwiejszych dla danego pacjenta do coraz trudniejszych, przechodząc od elementów znanych do mniej znanych i nowych.

kosc
Ta strona wykorzystuje pliki cookies. OK