Oferujemy terapię pedagogiczną w Szczecinie, która jest realizowana przez wykwalifikowanego i doświadczonego terapeutę. Proces terapii rozpoczynamy od dokładnej diagnozy i szczegółowej obserwacji dziecka. Ten etap jest kluczowy, ponieważ pozwala nam na precyzyjne zrozumienie potrzeb i wyzwań, przed którymi stoi dziecko. Na podstawie uzyskanych informacji terapeuta opracowuje indywidualny plan zajęć kompensacyjno-korekcyjnych, który jest dostosowany do unikalnych potrzeb i celów rozwojowych dziecka.
Kiedy warto zapisać dziecko na terapię pedagogiczną?
Terapia pedagogiczna jest szczególnie zalecana, gdy u dziecka pojawiają się problemy takie jak:
Na czym polega terapia pedagogiczna?
Terapia pedagogiczna ma na celu usprawnienie ogólnego rozwoju dziecka oraz ukształtowanie jego wewnętrznej motywacji. Podczas terapii dziecko wykonuje zadania, które wpływają na poprawę koordynacji wzrokowo-słuchowej, ale też kształtują jego wiarę we własne możliwości. Najczęściej są to ćwiczenia percepcyjne, ćwiczenia gramatyczne i ortograficzne, a także ćwiczenia doskonalące technikę i tempo czytania. Dzięki terapii pedagogicznej dziecko może wyrównać braki w nauce, zbudować pewność siebie i utrzymać wysoką koncentrację.
Albert Einstein, Thomas Alva Edison, Hans Christian Andersen, Walt Disney, Steven Spielberg,
Nelson Rockefeller, Winston Churchill, Charles Darwin, Leonardo da Vinci, Isaac Newton… Tych
postaci nie trzeba nikomu przedstawiać. Łączą je trudności w pisaniu, czytaniu lub
arytmetyce, z którymi borykali się przez wiele lat. Mimo tego, każdy z nich osiągnął
wyjątkowy sukces…
Wiele obszarów rozwoju dziecka można usprawniać w warunkach naturalnych, poprzez prawidłowo
zorganizowaną i ukierunkowaną zabawę oraz systematycznie wykonywane czynności codzienne.
W
przypadku dzieci z trudnościami w rozwoju, działania te należy wzmocnić zajęciami
terapeutycznymi.
Diagnoza pedagogiczna prowadzona w naszym Ośrodku składa się z dwóch-trzech spotkań,
trwa
łącznie ok. trzech godzin. Ilość spotkań i czas trwania dostosowany jest do
możliwości
percepcyjnych dziecka, koncentracji uwagi, tempa pracy, wytrwałości i odporności psychicznej
dziecka. Przeprowadza je pedagog oraz psycholog w otoczeniu przyjaznym dziecku. Zadania mają
formę zabawową i nie powodują nadmiernego obciążenia ani stresu u dzieci. Na podstawie
diagnozy, terapeuta dobiera indywidualną ścieżkę terapeutyczną zależną od przyczyn
dysfunkcji rozwojowych i obszarów wymagających stymulacji oraz usprawnienia. Rodzice
otrzymują pisemną, szczegółową opinię psychologiczno-pedagogiczną, dotyczącą następujących
sfer rozwoju dziecka: poznawczej, fizycznej i emocjonalno-społecznej, ewentualnych
specyficznych trudności w nauce, a także zalecenia do pracy z dzieckiem w domu oraz w
szkole.
Terapia pedagogiczna w naszym Ośrodku dedykowana jest dzieciom
w młodszym wieku szkolnym i starszym wieku przedszkolnym. Na terapię zapraszamy dzieci o
zaburzonym rytmie i tempie rozwoju, o osłabionej percepcji słuchowej, wzrokowej i ruchowej,
mającymi trudności w nauce czytania, pisania lub liczenia.
Terapia prowadzona jest metodą zabawowo – zadaniową dostosowaną do rodzaju zaburzeń,
wieku i
potrzeb rozwojowych dziecka. Rodzaje zadań i ich stopień trudności są przez
terapeutę
starannie dobierane wg ustalonego planu oddziaływań. Zadania, które wykraczają poza
możliwości rozwojowe dziecka w danym etapie rozwoju, mogą je demotywować, zniechęcać oraz
wywołują stres i frustrację, co z kolei wpływa negatywnie na procesy psychofizyczne oraz
generuje sytuacje trudne wychowawczo. Zajęcia odbywają się systematycznie raz lub dwa razy w
tygodniu przez dwa semestry roku szkolnego. O zakończeniu terapii decyduje pedagog terapeuta
na podstawie postępów dziecka. W trakcie trwania terapii dokonywana jest na bieżąco
ewaluacja postępów dziecka.
W terapii pedagogicznej obok usprawniania funkcji poznawczych
dziecka równie ważne jest kształtowanie motywacji wewnętrznej dziecka. Badania wykazują, że
nie nagrody, czy kary lecz uaktywnienie procesów motywacyjnych wpływa na tempo i trwałość
nauki. Wymownie pisze o tym M. Montessori: „Dżokej daje kawał cukru koniowi, którego chce
dosiąść, a woźnica bije batem konia, aby ciągnął wóz w kierunku nadanym przez lejce. Ani
jeden ani drugi z tych koni nie ma tak okazałego biegu, jak wolny ogier stepowy.”
Jest bowiem naukowo potwierdzone, że dzieci uczą się tego, co
je interesuje, poprzez działanie, współpracując z terapeutą w bezpiecznej i przyjaznej
przestrzeni, w atmosferze bezwarunkowej akceptacji. Wówczas mózg bardzo szybko zapamiętuje
to, co nowe i ciekawe.
W trakcie zajęć terapeutycznych troszczę się o całościowy rozwój dziecka,
wykorzystując
wielospecjalistyczną wiedzę i metody oraz szerokie doświadczenie zawodowe. Jako
długoletni
nauczyciel wczesnoszkolny, dążę do holistycznej poprawy funkcjonowania dziecka w przedszkolu
i szkole. Wiem, że umiejętność zbudowania i utrzymania koncentracji, wysoka samoocena,
pozytywne myślenie, odnalezienie indywidualnych buforów stresu, ustalenie profilu
sensomotorycznego, wykorzystanie niekonwencjonalnych metod uczenia się, jest równie ważne
jak stymulowanie i usprawnianie wyższych funkcji percepcyjnych.
W naszym Ośrodku, zapraszając dziecko na terapię pedagogiczną nie pytamy czy jest mądre,
tylko jak bardzo.
Nie patrzymy na dziecko jak na projekt do naprawienia. W myśl Korczakowskiej idei „Nie ma
dzieci, są ludzie…” wychodzimy naprzeciw możliwościom dziecka i podążamy za jego potrzebami.
Wiemy, że dzieci nie są głupsze od dorosłych, tylko mają mniej doświadczenia.
Na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w naszym Ośrodku zapraszamy uczniów szkół podstawowych.
Zajęcia te mają na celu korygowanie nieprawidłowości w uczeniu się, będących przyczyną
niepowodzeń szkolnych.
Mogą to być:
- deficyty w zakresie funkcji poznawczych,
- nieharmonijny rozwój intelektualny,
- nieprawidłowe nawyki uczenia się wykształcone we wczesnych etapach edukacji.
Korekcji dokonuje się przy pomocy ćwiczeń dobranych do indywidualnych
potrzeb ucznia.
Kompensacja zaś polega na wskazywaniu i wzmocnieniu tych funkcji, które są
na tyle dobrze
rozwinięte, że kompensują zaburzenia w innych sferach i pozwalają na wypracowanie metod
skutecznego przyswajania wiedzy.
Na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne przyjmowani są uczniowie z pełną diagnozą
psychologiczno-pedagogiczną z zaleceniami do pracy korekcyjno-kompensacyjnej. Zajęcia
odbywają się systematycznie raz w tygodniu przez jeden lub dwa semestry roku szkolnego. O
zakończeniu terapii decyduje pedagog terapeuta na podstawie postępów dziecka. W trakcie
trwania terapii dokonywana jest ewaluacja postępów ucznia. Zajęcia mogą obejmować:
- Ćwiczenia percepcji wzrokowej i orientacji przestrzennej
- Ćwiczenia percepcji słuchowej
- Ćwiczenia grafomotoryczne
- Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-słuchowej
- Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej
- Ćwiczenia doskonalące technikę, tempo czytania i rozumienie tekstu
- Ćwiczenia gramatyczne
- Ćwiczenia ortograficzne
- Ćwiczenia w pisaniu z pamięci i ze słuchu
- Ćwiczenia rachunkowe i w rozwiązywaniu zadań tekstowych