Trening umiejętności społecznych jest formą terapii, która uczy prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie i radzenia sobie z codziennymi wyzwaniami. Uczestnicy terapii najczęściej pracują w grupach, dzięki czemu mogą stale obserwować zachowania innych osób i rozpoznawać własne. Prowadzony przez naszych terapeutów trening umiejętności społecznych jest skierowany do osób, które mają trudności w nawiązywaniu znajomości, ale też do tych, którzy nie radzą sobie z emocjami i nie potrafią realizować pewnych zachowań.
Jak wygląda trening umiejętności społecznych?
Trening umiejętności społecznych jest najczęściej prowadzony w kilkuosobowych grupach, ale może też przybrać formę indywidualną. Podczas terapii uczestnicy pracują między innymi nad własnymi emocjami. Uczą się rozpoznawać przeżywane emocje i starają się zrozumieć ich pochodzenie. Ważnym elementem terapii jest też praca nad panowaniem nad emocjami i poznawanie sposobów radzenia sobie z ciężkimi emocjami. Kolejnym etapem terapii jest praca nad komunikacją interpersonalną. Oznacza to, że uczestnicy zostają zapoznani z formami komunikacji werbalnej i niewerbalnej oraz uczą się dostosowywania tonu głosu do danej sytuacji.
Ważnym elementem terapii umiejętności społecznych jest też praca zespołowa, która umożliwia poznanie innych uczestników i rozwija samoświadomość. Co więcej, osoby biorące udział w terapii stale budują pewność siebie i zyskują umiejętność rozwiązywania konfliktów.
to zajęcia grupowe, w których „w warunkach laboratoryjnych” ćwiczymy umiejętności sprawiające problem. Do kogo jest kierowany? – generalnie w zajęciach może uczestniczyć każdy z nas, bo przecież każdy posiada kompetencje, nad którymi chciał by popracować jak np. asertywność, czy umiejętność akceptowania porażek, a może przyjmowania komplementów? Jednak w szczególności TUS zaleca się osobom, które:
- nie potrafią realizować pewnego zachowania,
- wiedzą jak się zachować, lecz nie zawsze stosują odpowiednie zachowanie, gdy jest taka potrzeba,
- osoba doskonale wie jak się zachować, ale celowo wykonuje konkurencyjne zachowanie.
Prościej mówiąc, TUS wskazany jest dla dzieci nerwowych, agresywnych, zlęknionych, skrytych, wycofanych, wstydliwych, mających problem w kontaktach społecznych, z zawieraniem nowych znajomości, z radzeniem sobie z emocjami.
Jak prowadzimy TUS?
W wyjątkowych sytuacjach TUS może przybierać formę zajęć indywidualnych, jednak najczęściej stanowi formę pracy w grupie, dzięki której uczymy się funkcjonować w społeczeństwie. Pracując w grupie możemy obserwować zachowania innych osób oraz weryfikować własne. Grupy są maksymalnie sześcioosobowe, dzieci dobierane są do grup w zależności od wieku oraz problemów z jakimi się borykają. Przydzielenie do grupy poprzedza wywiad z rodzicem oraz wypełnienie kwestionariusza. Program pracy i tematyka jest opracowywana indywidualnie dla grupy i potrzeb jej członków. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu, w przerwach między kolejnymi spotkaniami niezmiernie ważne są zadania domowe! – czyli stałe próby przenoszenia ćwiczonych zachowań w życie codzienne, dlatego tak istotna jest stała współpraca i zaangażowanie rodziców.
Umiejętności społeczne objęte naszymi treningami to:
- emocje – rozpoznawanie uczuć własnych oraz rozpoznawanie czyichś, wyrażanie uczuć, okazywanie sympatii, rozpoznawanie, nazywanie i akceptowalne społecznie sposoby radzenia sobie z emocjami
- normy społeczne – przestrzeganie zasad, dostosowywanie się do sytuacji
- komunikacja interpersonalna - formy komunikacji, dostosowywanie tonu głosu do sytuacji, używanie zwrotów grzecznościowych, proszenie o pomoc, czy też umiejętność ignorowania
- rozwijanie teorii umysłu – nabywanie umiejętności czytania drugiej osoby, zakładanie co ktoś może myśleć i czuć
- samowiedza i samoświadomość - wzmocnienie, poczucie własnej wartości, umiejscowienie sobie w czasie i przestrzeni – kim jestem?
- asertywność
- radzenie sobie w sytuacjach trudnych – pominięcie, dokuczanie, dołączanie do zabawy, umiejętność akceptacji niepowodzeń, odmawianie
- współpraca – nawiązywanie znajomości, zapraszanie do zabawy, nauka pracy zespołowej
Często podczas wspólnej zabawy pracujemy na kilku płaszczyznach jednocześnie np. poprzez zabawę dramową i prowadzenie wywiadu rozwijamy teorie umysłu – analizując co myśli druga osoba, komunikację – poprzez prowadzenie spontanicznego dialogu, normy społeczne – poprzez czekanie na spoją kolej, radzenie sobie w sytuacjach trudnych – spontaniczność i opanowanie stresu oraz współpracę.
Co zyskamy dzięki udziałowi w TUS, czyli jakie są jego cele?
- nawiązywanie pozytywnych relacji z rówieśnikami,
- ćwiczenie sposobów adekwatnego zachowania,
- budowanie poczucia pewności siebie,
- identyfikowanie i rozróżnianie podstawowych emocji,
- nauka przestrzegania norm społecznych,
- radzenie sobie z napięciem w akceptowalny społecznie sposób,
- umiejętność rozwiązywania konfliktów,
- rozwijanie umiejętności komunikacji interpersonalnej.
Najprościej mówiąc, Treningi Umiejętności Społecznych jest skuteczną terapią wspierającą rozwój, łagodzącą problemy emocjonalne oraz ułatwiającą codzienne funkcjonowanie w społeczeństwie. Wyposażamy dziecko w kompetencje, które znacznie ułatwiają funkcjonowanie, również w życiu dorosłym.
Więc czym jest ten TUS??? Przede wszystkim świetną, wyczekiwaną przez tydzień zabawą! Dlaczego? Bo w trakcie zajęć TUS głównie bawimy się, pracując za pomocą metod takich jak:
- praca w grupach,
- karty pracy,
- historyjki obrazkowe,
- rundki,
- gry planszowe i zabawy,
- rozmowy i dyskusje,
- scenki,
- eksperymenty,
- filmy,
- quizy, zagadki,
- projekty,
- drama,
- biblioterapia,
- zabawy z elementami ruchu, rywalizacji,
- relaksacja.
Łączymy przyjemne z pożytecznym, spędzając radośnie czas i zdobywając nowe umiejętności jednocześnie.
PRZYKŁADOWY ROCZNY PROGRAM PRACY DLA GRUPY:
Nasze spotkania rozpoczyna sporządzenie kontraktu z członkami grupy, zawierającego podstawowe zasady panujące w trakcie spotkań. Poniżej przedstawiamy przykładową tematykę zajęć w oparciu o treningi na trzech płaszczyznach.
1. Interakcje społeczne:
- Słuchanie
- Mowa ciała
- Stosowanie zwrotów grzecznościowych
- Rozwiązywanie konfliktów
- Reagowanie na pominięcie
- Reagowanie na zaczepki
- Proszenie o pomoc
- Radzenie sobie z niepowodzeniem
- Przepraszanie
- Radzenie sobie z zakłopotaniem
- Mówienie i przyjmowanie komplementów
- Dołączanie do zabawy
- Asertywność
2. Komunikacja:
- Słuchanie
- Reagowanie na wypowiedzi innych
- Kontrolowanie tonu głosu
- Umiejętność dialogu
- Umiejętność zadawania pytań
3. Emocje:
- Rozpoznawanie emocji i nazywanie ich
- Sposoby wyrażania emocji
- Stopniowanie emocji
- Wyczuwanie emocji u innych osób
- Radzenie sobie ze złością, własną i innych osób
- Poczucie własnej wartości
- Radzenie sobie ze stresem.
Tematyka jest oczywiście przykładowa i modyfikowana w zależności potrzeb grupy.